Mellanrum
Riktlinjer från Riksidrottsförbundet
Riktlinjer från Riksidrottsförbundet
I svensk idrotts verksamhetsidé står bland annat:
”Vi vill på alla nivåer bedriva vår idrott så att den utvecklar människor positivt såväl fysiskt och psykiskt som socialt och kulturellt.”
Där står också specifikt om barn- och ungdomsidrotten:
”I barnidrotten leker vi och ger barnen tillfälle att pröva på olika idrotter. Att ge barnen möjlighet till allsidig idrottsutveckling är normgivande för verksamheten. Tävling är en del av leken och ska alltid ske på barnens villkor.
I ungdomsidrotten och vuxenidrotten skiljer vi på breddidrott och elitinriktad idrott.
“Idrotten är en viktig del av livet för många barn och ungdomar. Närmare 90 procent av alla barn och ungdomar i Sverige har någon gång under sin uppväxt varit med i en idrottsförening.
Det ger idrottsrörelsen ett stort ansvar för att verksamheten bedrivs på ett bra sätt. All idrott för barn ska bedrivas utifrån ett barnrättsperspektiv.
Ett barnrättsperspektiv innebär att både den enskilda medarbetaren och hela verksamheten arbetar rättighetsbaserat och har strategier för arbetet med att genomföra FN:s konvention om barnets rättigheter. Det kan innebära till exempel strategier för att säkerställa barnets rättigheter i åtgärder eller vid beslut som rör barn. Ett barnrättsperspektiv genomsyrar en verksamhet när:
• barnets fulla människovärde och integritet respekteras
• barnets utveckling samt rätt till liv och hälsa beaktas
• barnet inte diskrimineras på grund av härkomst, kön, religion, funktionshinder eller andra liknande skäl
• barnets bästa, både på lång och kort sikt, uppmärksammas och övervägs i alla beslut som berör dem direkt eller indirekt
• barnet får möjlighet att säga sin mening och får den respekterad
• tillräckliga resurser avsätts för att främja barnets rättigheter
• barn och vuxna har god kunskap om barnets rättigheter
2021 blev Barnkonventionen en svensk lag. De 54 artiklarna som ska skydda barns rättigheter har för idrotten bland annat inneburit att barnen i högre utsträckning ska få vara med och bestämma, då det tidigare har varit ett bristområde inom idrotten. Det betyder att verksamheten ska utgå ifrån barnets eget uttalade intressen och behov, där leken, glädjen och lusten att röra sig sätts i första rummet. En verksamhet som bör innehålla allsidig träning och som uppmuntrar deltagande i flera idrotter. Vidare är tävling en naturlig del av både idrott och lek, resultatet spelar mindre roll. Alla får vara med på lika villkor. Successivt sker sedan en naturlig differentiering mellan olika idrottsliga ambitionsnivåer, men inom idrottsrörelsen ska det finnas plats för alla. Därför är det viktigt att ledarna har kunskap om barn och ungdomars utveckling och den betydelse denna har både på och utanför idrottsarenan. Ett stort rörelseförråd och bra fysik är på samma sätt som läsförståelse en del av ett gott liv och en god uppväxt. Rörelseförståelse är lika viktigt som läsförståelse”