Mellanrum

Riktlinjer från Riksidrottsförbundet

Riktlinjer från Riksidrottsförbundet

I svensk idrotts verksamhetsidé står bland annat: 

”Vi vill på alla nivåer bedriva vår idrott så att den utvecklar människor positivt såväl fysiskt och psykiskt som socialt och kulturellt.” 

Där står också specifikt om barn- och ungdomsidrotten: 

”I barnidrotten leker vi och ger barnen tillfälle att pröva på olika idrotter. Att ge barnen möjlighet  till allsidig idrottsutveckling är normgivande för verksamheten. Tävling är en del av leken och ska  alltid ske på barnens villkor.  

I ungdomsidrotten och vuxenidrotten skiljer vi på breddidrott och elitinriktad idrott. 

“Idrotten är en viktig del av livet för många barn och ungdomar. Närmare 90 procent av alla barn  och ungdomar i Sverige har någon gång under sin uppväxt varit med i en idrottsförening.  

Det ger idrottsrörelsen ett stort ansvar för att verksamheten bedrivs på ett bra sätt. All idrott för  barn ska bedrivas utifrån ett barnrättsperspektiv. 

Ett barnrättsperspektiv innebär att både den enskilda medarbetaren och hela verksamheten arbetar  rättighetsbaserat och har strategier för arbetet med att genomföra FN:s konvention om barnets  rättigheter. Det kan innebära till exempel strategier för att säkerställa barnets rättigheter i åtgärder  eller vid beslut som rör barn. Ett barnrättsperspektiv genomsyrar en verksamhet när: 

• barnets fulla människovärde och integritet respekteras  

• barnets utveckling samt rätt till liv och hälsa beaktas  

• barnet inte diskrimineras på grund av härkomst, kön, religion, funktionshinder eller andra  liknande skäl  

• barnets bästa, både på lång och kort sikt, uppmärksammas och övervägs i alla beslut som berör  dem direkt eller indirekt  

• barnet får möjlighet att säga sin mening och får den respekterad  

• tillräckliga resurser avsätts för att främja barnets rättigheter  

• barn och vuxna har god kunskap om barnets rättigheter  

2021 blev Barnkonventionen en svensk lag. De 54 artiklarna som ska skydda barns rättigheter har  för idrotten bland annat inneburit att barnen i högre utsträckning ska få vara med och bestämma, då  det tidigare har varit ett bristområde inom idrotten. Det betyder att verksamheten ska utgå ifrån  barnets eget uttalade intressen och behov, där leken, glädjen och lusten att röra sig sätts i första  rummet. En verksamhet som bör innehålla allsidig träning och som uppmuntrar deltagande i flera  idrotter. Vidare är tävling en naturlig del av både idrott och lek, resultatet spelar mindre roll. Alla  får vara med på lika villkor. Successivt sker sedan en naturlig differentiering mellan olika idrottsliga  ambitionsnivåer, men inom idrottsrörelsen ska det finnas plats för alla. Därför är det viktigt att  ledarna har kunskap om barn och ungdomars utveckling och den betydelse denna har både på och  utanför idrottsarenan. Ett stort rörelseförråd och bra fysik är på samma sätt som läsförståelse en del  av ett gott liv och en god uppväxt. Rörelseförståelse är lika viktigt som läsförståelse”