Eskilstuna Guifs USM-Bilaga
Varje år ställer Eskilstuna GUIF upp med flertalet lag i USM från ålderskategori U14 upp till och med U18. Svenska Handbollsförbundet, som arrangerar USM, kommer lite från säsong till säsong, med en rad nyheter. Allt ifrån sportsliga till tekniska. Dock så finns grundläggande saker som återkommer för varje säsong.
För att skapa enkelhet för gamla som nya ledare när vi går in i säsong så vill vi med denna bilaga skapa tydlighet och minska antalet frågor.
För er som deltar:
Ledarutbildning
Minst en av de ledare som är ansvariga för ett USM-lag måste ha tränarutbildning enligt nedan.
• U14: lägst TU3-utbildning (tidigare TS1)
• U16: lägst TU3-utbildning (tidigare TS1)
• U18: lägst TU5-utbildning (tidigare TS2)
Bollstorlekar
Klass Beteckning Mått Vikt Klister
F14 Storlek 0 46–50 cm 250 – 300 g Förbud
P14 Storlek 1 50–52 cm 290 – 330 g Förbud
F16 Storlek 1 50–52 cm 290 – 330 g Tillåtet
P16 Storlek 2 54–56 cm 325 – 375 g Tillåtet
F18 Storlek 2 54–56 cm 325 – 375 g Tillåtet
P18 Storlek 3 58–60 cm 425 – 475 g Tillåtet
Matchkläder
I klasserna U14-U16 spelar vi i Röda hemmatröjor samt Svarta bortatröjor
I klasserna för U18 spelar vi i Röda hemmatröjor samt Vita bortatröjor.
Lagen spelar i svarta shorts och svarta strumpor
Ledarkläder
Ledarna coachar sitt lag i svart överdel samt svarta byxor.
Är vettigt att ha en kompletterande färg om motståndarna spelar i svarta ställ.
Viktigt att ni har band alt. Tryck på kläder med vilken bokstav som respektive ledare har.
Profixio
Innan ni går in i USM så skall ni registrera er matchtrupp till respektive lag i Profixio.
Spelarna registreras med namn, personnummer och tröjnummer.
Truppen får rent krasst vara hur stor som helst, men till varje match får ni använda maximalt 17 spelare.
Deltar en spelare i minst en match och beträder planen så får spelaren inte delta för något annat lag i USM samma säsong.
Vid Hemma-arrangemang
Matcharena
Som ambition försöker vi arrangera dem USM-steg vi blir tilldelade i Stiga Sports Arena. Vid fullbokning så är Ellfolk Arena alternativ spelplats. Arenan bokas upp i samråd med Kommunen och förbundet i god tid. Kommunikation mellan föreningen och lagen tas i samråd till vilka steg lagen kan tänkas arrangera.
Arrangemang
För arrangemanget så krävs en del arbete med olika arbetsuppgifter. Varje grupp behöver samla sina föräldrar som skapar en arbetsgrupp med ansvar för olika områden.
Matchens Lirare
Till varje match utses Matchens Lirare i respektive lag. I regel delar man ut T-shirtar som man köper vi svenskhandboll.se/usm Ni kan med egna former ha egna priser till dem ni utser.
Solidsport
Eskilstuna Guif och Solidsport har ett samarbete att sända matcher under USM.
Kontakta Peter Juhlin från Kommunikationsgruppen kring hur ni går tillväga med: Kamera, stativ, kanal mm. Kostnaden för matcherna tjänar föreningen pengar på som fördelas ut i respektive lag.
Hitta en eller flera ansvariga för området
Försäljning
Vid kiosk och annan typ av försäljning under USM så har respektive lag dialog med föreningen och arrangemangsgruppen kring hur ni går till väga. Viktigt att tänka på vid egen försäljning är att ha koll på kring produkter och att det inte är konkurrenter med nuvarande sponsorer. Kontakta säljarna vid funderingar. Hitta en eller flera ansvariga samt arbetsgrupp som tar hand om detta.
Sekretariat
För U14 och U16 så tillsätter lagen eget sekretariat. Lagen behöver ha utbildade föräldrar som föreningen informerar om i säsongsstarten.
För U18 tillsätter förbunden sekretariat.
Domare
Förbundet tillsätter domare till samtliga steg från U14-U18.
Till varje steg sammanställer föreningen en domarkostnadsfördelning baserat på de domarkvitton som rapporteras. Den totala kostnaden delas på deltagande lag och huvudhavande förening fakturerar dem andra klubbarna.
Speaker
En eller flera personer behöver sitta som speaker till matcherna.
Presentation av lagen, målskyttar, information och annat vettigt.
Matchtillsättning
Ansvarig från föreningen planerar in matcher utifrån bokningar med kommunen. Dialog hålls mellan ansvarig ledare och ansvarig från föreningen kring matchplanering.
Fair-play
Till varje match utses så kallade Fair Play poäng. Företaget Sundströms Saefty är hjärnan bakom detta beslut, och så här beskriver dem Fair Play poängen:
Handboll är en hård sport, men en sportslig sådan. På match smäller vi på varandra och efter match skakar vi hand. Just därför vill Sundström Safety uppmärksamma handbollen genom ett Fair Play-pris.
Under alla matcher i hela USM bedöms alla lag och får poäng av domarna utifrån tre kriterier:
* Spelarna (på planen)
* Bänken (inkl. ledarna)
* Publiken
När vi summerar USM under finalhelgen i Uppsala delar vi ut priset till det lag som samlat ihop flest Fair Play-poäng under säsongen. Priset är att med laget få se en handbollslandskamp med övernattning hos Scandic Dessa registreras på svenskhandboll.se under fliken ”USM”. Prata med föreningen kring detta.
Information
Viktigt är att få ut information till besökande lag kring hemma-arrangemanget så som matchtider, mat, boende och annan vettig info. Ha samråd med föreningen för att gå till väga.
Vid USM steg på annan ort
Ekonomi
Föreningen har beslutat i att varje deltagande åldergrupp tilldelas x kronor för aktuell säsong.
Pengarna betalas ut i säsongstarten till respektive lagkassa.
Resa
Resan administrerar lagen själva. Möjlig lösning från föreningshåll vid avancemang till Finalsteget.
Boende
Likt resor så administrerar ni boendet själva. Avancemang till Finalsteget så är föreningen behjälpliga med logistiken. Om boende spelas på närliggande ort så kan resor emellan rekommenderas för att hålla nere kostnader.